17.03.2020
Proszę o wykonanie zadań z podręcznika str. 112 sekcja WIESZ CZY NIE WIESZ, a następnie o ich sprawdzenie zgodnie z kluczem zawartym w podręczniku str.161
24.03.2020
Proszę o przeczytanie w podręczniku tematu MCHY str. 115-120 oraz obejrzenie materiału na stronie https://epodreczniki.pl/b/mchy—male-niesamowite-rosliny/PlweeR6k3 i wykonanie znajdujących się tam zadań podsumowujących – sprawdzamy je samodzielnie, nie wykonujemy znajdujących się tam poleceń czy doświadczeń. Natomiast w zeszycie zapisujemy temat lekcji : MCHY i wykonujemy notatkę w formie odpowiedzi na 3 pytania
- Gdzie spotykamy mchy ?
- Jak wyglądają mchy , na przykładzie mchu płonnika? -rys z podręcznika str 116
- Jakie jest znaczenie mchów?
31.03.2020
Proszę o przeczytanie w podręczniku tematu PAPROTNIKI str. 121-128 oraz obejrzenie materiału na stronie https://epodreczniki.pl/a/skrzypy-i-paprocie/DYyGeBjMu i wykonanie znajdujących się tam zadań podsumowujących. Natomiast w zeszycie zapisujemy temat lekcji : PAPROTNIKI i wykonujemy notatkę w formie odpowiedzi na 4 pytania
- Gdzie spotykamy paprotniki ?
- Jak dzielimy paprotniki?
- Podaj po 2 cechy paproci, skrzypów i widłaków.
- Jakie jest znaczenie paprotników?
Kto jest chętny może wykonać dowolny rysunek wybranego paprotnika wraz z opisem.
7.04.2020
Temat: Rośliny nagonasienne
Bardzo proszę o zapoznanie się z w/w tematem w podręczniku str.129 – 136 oraz rozwiązanie krótkiej karty pracy
Rośliny nagonasienne
Odpowiedz krótko na poniższe pytania :
- Jak dzielimy rośliny nasienne?
- Do czego służy kwiat roślin nasiennych?
- Jak nazywa się organ, który umożliwia roślinom nasiennym przetrwanie?
- Co to znaczy ,że rośliny iglaste są zimozielone?
- Czy rośliny iglaste mogą przeprowadzać fotosyntezę przez cały rok?
- Dlaczego rośliny iglaste mają grubą korę?
- Czym pokryte są liście roślin iglastych?
- Jaki system korzeniowy występuje u sosny?
- Jakie rodzaje kwiatów wytwarza sosna?
- Wymień 5 gatunków roślin iglastych.
- Czy rośliny nagonasienne są ważne w przyrodzie? Podaj trzy przykłady.
Odpowiedzi proszę przesłać na adres mailowy nauczyciela biologii spskkorona@gmail.com do 16.04.2020.
Nie trzeba nic skanować – wystarczy przysłać same odpowiedzi.
21.04.2020
Dziękuję za nadesłane prace – przesyłam poprawne odpowiedzi
- nagonasienne i okrytonasienne
- do rozmnażania płciowego
- nasienie
- nie zrzucają liści na zimę
- tak
- są odporne na mrozy i suszę
- woskiem
- palowy
- kwiaty męskie i żeńskie
- np. jodła pospolita, cis pospolity, świerk pospolity, kosodrzewina, modrzew europejski
- np. produkcja leków i kosmetyków, wytwarzają tlen i pochłaniają dwutlenek węgla, regulują stosunki wodne
temat OKRYTONASIENNE
Dzisiaj bardzo proszę o zapoznanie się z materiałem w podręczniku str.137 – 142, a następnie proszę o rozwiązanie załączonej KARTY PRACY. W zeszycie zapisujemy podany temat i wklejamy lub przepisujemy załączoną kartę pracy Odpowiedzi nie odsyłamy – podam je za tydzień, aby sobie sprawdzić.
KWIAT – karta pracy
- Połącz :
KWIATOSTAN a) przeniesienie pyłku na znamię słupka
ZAPYLENIE b) połączenie plemnika i komórki jajowej
ZAPŁODNIENIE c) zbiór kwiatów na szczycie jednego pędu
- Dokończ zdania :
- a) Zalążek po zapłodnieniu staje się……
- b) Ściana zalążni przekształca się w …………..
- c) Rośliny mogą być zapylane przez ……
- d) Rośliny wiatropylne wytwarzają dużo …………………………….pyłku
- e) Rośliny owadopylne wytwarzają nektar i mają intensywny zapach aby ………..
- Określ czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe :
- a) Płatki korony zwabiają owady ………..
- b) Zalążek zawiera komórkę plemnikową. ……….
- c) Ziarno pyłku powstaje w pylnikach. ………
- d) Wypustka, która wrasta w głąb słupka to łagiewka pyłkowa. …….
- e) Kwiaty obupłciowe zawierają tylko jeden rodzaj komórek rozrodczych. ……
4) Narysuj i podpisz kwiat rośliny okrytonasiennej. ( ze str.138 w podręczniku)
28.04.2020
Temat ROZPRZESTRZENIANIE SIĘ ROŚLIN OKRYTONASIENNYCH
Materiał do dzisiejszej lekcji znajduje się w podręczniku str.143 – 147 – bardzo proszę o zapoznanie się z nim i wykonanie notatki. Aby pomóc w stworzeniu takiej notatki proponuję odpowiedzieć na następujące pytania:
- Co to jest zarodek?
- Dlaczego bielmo jest ważne?
3.Jaką rolę pełnią owoce?
- W jaki sposób rozsiewane są nasiona?
- Co jest potrzebne do kiełkowania nasion?
- Wykonaj rysunek przedstawiający budowę nasienia.( str.145 podręcznik)
Tej notatki do mnie nie odsyłacie bo jest prosta i na pewno wszyscy świetnie sobie poradzicie.
Mam też nadzieję ,że wszyscy wypełnili zadane karty pracy – poniżej załączam odpowiedzi.
KWIAT – karta pracy – klucz
- Połącz :
KWIATOSTAN – zbiór kwiatów na szczycie jednego pędu
ZAPYLENIE – przeniesienie pyłku na znamię słupka
ZAPŁODNIENIE – połączenie plemnika i komórki jajowej
- Dokończ zdania :
- a) Zalążek po zapłodnieniu staje się……nasieniem
- b) Ściana zalążni przekształca się w …………..owocnię/owoc
- c) Rośliny mogą być zapylane przez ……wiatr, wodę, zwierzęta
- d) Rośliny wiatropylne wytwarzają dużo …lekkiego i sypkiego….pyłku
- e) Rośliny owadopylne wytwarzają nektar i mają intensywny zapach , aby zwabić zwierzęta/ owady
- Określ czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe :
- a) Płatki korony zwabiają owady ………..P
- b) Zalążek zawiera komórkę plemnikową. ……….F
- c) Ziarno pyłku powstaje w pylnikach. ………P
- d) Wypustka, która wrasta w głąb słupka to łagiewka pyłkowa. …….P
- e) Kwiaty obupłciowe zawierają tylko jeden rodzaj komórek rozrodczych. ……F
5.05.2020
Temat: ZNACZENIE ROŚLIN OKRYTONASIENNYCH
Dzisiaj bardzo proszę o zapoznanie się z tematem lekcji w podręczniku na str.148-149, a następnie proszę narysować i uzupełnić w zeszytach tabelę dotyczącą znaczenia okrytonasiennych. Prace proszę przesłać na mój adres mailowy
ZNACZENIE W PRZYRODZIE | ZNACZENIE DLA CZŁOWIEKA |
– środowisko życia
– pokarm – – – – – |
– źródło pożywienia
– przyprawy – – – – –
|
12.05.2020
PRZEGLĄD ROŚLIN OKRYTONASIENNYCH