chemia 7

Kontakt do nauczyciela: Chemia_idziak@wp.pl

 

 

17.03.2020

Proszę aby uczniowie do 25.03. 2020   wykonali

27.03.2020

Temat lekcji: Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
W podręczniku Nowa Era temat od str. 160 do 164. Dodatkowe materiały z e-podręcznika,
dodatkowe filmy:
 https://youtu.be/qfnCvNw5A50 proszę o obejrzenie i zapoznanie się z pierwszymi 6 minutami.
Praca domowa:
1. Przedstaw znaczenie wody dla człowieka i organizmów żywych. Praca powinna być nie dłuższa niż 1 kartka z zeszytu (najlepiej pół strony). Proszę o przesłanie prac na adres: chemia_idziak@wp.pl do wtorku 31.03.2020. Prace zostaną ocenione.
2. Proszę uzupełnić zeszyt ćwiczeń z tego tematu to strony 85-86 (również do wtorku).
Ze względu, że prowadzone są lekcje zdalnie, pomijamy CHWILOWO tematy: „Prawo zachowania masy”,  oraz „Obliczenia stechiometryczne” ponieważ są to trudne i obliczeniowe tematy. Te tematy zostaną zrealizowane ” w realu”. Nowy dział „Woda” jest wdzięcznym tematem do realizacji on-line.
W razie jakikolwiek wątpliwości proszę o kontakt:chemia_idziak@wp.pl

 

1.04.2020
Dziękuję, tym osobom, które przesłały mi prace domową (na Wasze adresy email prześle oceny)  jednakże zrobiło to zaledwie kilka osób. Proszę nie róbcie sobie zaległości i prześlijcie mi jak najszybciej.
W zeszycie przedmiotowym proszę wpisać z datą 27.03.2020 temat lekcji: Woda – jej właściwości i rola w przyrodzie. 
Następnie wpisujemy z datą: 31.03.2010 temat lekcji: Woda – jako rozpuszczalnik.
Notatkę, która jest poniżej, proszę wpisać do zeszytu:
Dipol – cząsteczka posiadająca dwa bieguny dodatni (+) i ujemny(-). Dipolem jest cząsteczka wody.
Emulsja – mieszanina niejednorodna dwóch nierozpuszczających się w sobie cieczy, np. woda i olej.
Rozpuszczanie – wnikanie cząsteczek jednej substancji miedzy cząsteczki drugiej substancji.
Materiał dodatkowy, zostanie udostępniony z linkiem.
Zachęcam do obejrzenia filmu: https://youtu.be/3ikjpLRqhV8
W podręczniku proszę przeczytać temat ze str. 165-169.
Dla chętnych osób:  zadanie 3 ze strony 169. W zadaniu należy przygotować doświadczenie, zapisać w zeszycie schemat doświadczenia, obserwacje oraz wnioski. Jeżeli jest ktoś chętny to zachęcam to przeprowadzenia tego doświadczenia – PROSZĘ UWAŻAĆ NA SIEBIE W KONTAKCIE Z GORĄCĄ WODĄ. Osoby, które przygotują, proszę o wykonanie zdjęcia szklanek  i przesłanie  do mnie na e-mail: chemia_idziak@wp.pl
prześlijcie zdjęcie, i notatkę czyli obserwacje i wnioski. Osoby, które to przygotują otrzymają ocenę bardzo dobrą.
Praca domowa dla wszystkich:
zadanie 6,7,8,9,10 z zeszytu ćwiczeń str, 87-89. Do 07.04.2020 (wtorek) proszę zrobić zdjęcia pracy domowej i przesłać na chemia_idziak@wp.pl

8.04.2020

W zeszycie przedmiotowym proszę wpisać z datą 08.04.2020 temat lekcji: Rodzaje roztworów
Notatkę, która jest załącznikiem w pliku Word proszę wydrukować i wkleić do zeszytu (jeśli jest taka możliwość) a kto nie ma drukarki to niestety proszę wpisać do zeszytu.  Proszę się z nią też zapoznać.
Zachęcam do obejrzenia filmu: https://youtu.be/3ikjpLRqhV8 – (jak ktoś oglądał wcześniej to teraz jak chce to możne ponownie)
W podręczniku proszę przeczytać temat ze str. 170-176.
Dla chętnych osób: 

Jak wyhodować kryształy soli? – instrukcja dla ucznia

Potrzebne pomoce:
– słoik  0,25 l,
– woda,
– sól,
– krótki patyczek lub ołówek,
– kosmata nitka
  
Wykonanie doświadczenia:
Przygotuj roztwór nasycony soli kuchennej (najlepsza do wykonania doświadczenia jest sól bez antyzbrylacza!): dodawaj stopniowo soli do wody wytrwale mieszając, dobrze jest mieszaninę mocno podgrzać, aby ułatwić rozpuszczanie soli. Jeżeli zauważysz, że mimo mieszania sól nie chce się już rozpuszczać – otrzymałeś roztwór nasycony.
Otrzymaną solankę wlej do słoika do ok ¾ jego wysokości. Do patyczka przywiąż wełniany sznurek (jak najbardziej kosmaty). Patyczek połóż na słoiku w ten sposób, aby nitka dotykała dna słoiczka.
Odstaw słoik w ustronne miejsce. Uzbrój się w cierpliwość. Woda stopniowo będzie parowała ze słoika, a sól będzie ulegała krystalizacji i osadzała się na ściankach słoika oraz na nitce.
Im dłużej będzie przebiegał proces parowania i krystalizacji, tym większe będą kryształy soli. Rozważnie zatem dobierz miejsce, w którym będzie stała hodowla, nie musi być szczególnie jasne (dostęp światła nie wpływa na przebieg krystalizacji, ułatwia za to obserwację), ani zbyt ciepłe (wtedy krystalizacja przebiega szybko, a kryształy są małe).
Jeżeli jest ktoś chętny to zachęcam do przeprowadzenia tego doświadczenia.
Jeżeli do roztworu doda się atrament, sok z buraka, czy inny barwnik np. spożywczy to wtedy uzyskacie niebieskie, różowe czy inne kolory kryształków. Uwaga ten proces – krystalizacja może trwać nawet ok 3 tygodni – także cierpliwości 🙂 Czekam na zdjęcia kryształków (czyli za ok 2 tygodnie) a nie samych roztworów, prześlijcie  do mnie na e-mail chemia_idziak@wp.pl
 Osoby, które przygotują kryształki otrzymają ocenę bardzo dobrą.
Praca domowa dla wszystkich:
zadanie 12,13, 14,16, 17, z zeszytu ćwiczeń str. 90-91. Do 14.04.2020 (wtorek) proszę zrobić zdjęcia pracy domowej i przesłać na chemia_idziak@wp.pl
15.04.2020
Temat: Rozpuszczalność substancji w wodzie (temat na 2 lekcje)
Notatka do zeszytu:
Rozpuszczalność- maksymalna liczba gramów substancji, jaką można rozpuścić w 100 gramach rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod danym ciśnieniem, aby otrzymać roztwór nasycony.
Rozpuszczalność większości substancji stałych w wodzie zwiększa się ze wzrostem temperatury.
Rozpuszczalność gazów w wodzie zmniejsza się ze wzrostem temperatury.
Proszę o obejrzenie filmów:
Temat w podręczniku: 177-183
e-podręczniku:
Praca domowa: Zadania 19,25, str. 92 i 94 – (nie trzeba wysyłać do mnie)