Innowacja pedagogiczna – wdrożenie programowania

Nasza szkoła wprowadza innowację pedagogiczną
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu
o innowacje pedagogiczne w szkołach

Innowacja ma na celu wprowadzenie nauki programowania na zajęciach komputerowych. Skierowana jest do uczniów rozpoczynających naukę w klasie I i IV Szkoły Podstawowej. Uczniowie uczą się programowania w języku Scratch oraz programowania robotów lego WeDo.  Chcemy zainteresować uczniów nauką programowania, a także rozwinąć umiejętność tworzenia algorytmu wykonania zadania.  Kolejnym celem jest nauka pracy w grupie, podziału zadań oraz analizy popełnionych błędów.  Dzięki innowacji uczniowie nabędą umiejętność kreatywnego i świadomego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów. Stworzone programy będą obejmować treści z innych przedmiotów.

Roboty lego WeDo na zajęciach komputerowych

Lego WeDo to roboty dla młodszych dzieci.  Zajęcia polegają na Zbudowaniu robota według instrukcji lub własnego pomysłu. Następnie należy go zaprogramować.

Algorytmy

Zajęcia z robotyki rozpoczynamy od postawienia pytań:
-Co chcemy zbudować?
-Jak ma działać nasz robot?
-W klasie IV wypisujemy na tablicy listę kroków niezbędnych do osiągnięcia celu
-W klasie I za pomocą rysunków tworzymy algorytm działania robota

W klasie pierwszej naukę algorytmów rozpoczęliśmy od gry planszowej.

Uczniowie otrzymali planszę, na której kolumny były oznaczone wielkimi literami a wiersze liczbami. Każde dziecko otrzymało zestaw strzałek, plastikowego pieska oraz sześcienną, drewnianą kostkę. Zadanie polegało na ułożeniu drogi od pieska do kostki za pomocą strzałek.

Etapy tworzenia robotów

-Zbudowanie robota z klocków według instrukcji lub własnego pomysłu

-Zaprogramowanie robota – skorzystanie z gotowego programu lub stworzenie własnego

– Modyfikacje programu

Na zajęciach oglądamy filmy edukacyjne dotyczące naszych robotów. Dzięki nim uczniom z klas młodszych można wytłumaczyć jak działa np. silnik w samochodzie.

Przykładowy robot – auto

Poznajemy jak działa czujnik odległości. Samochód rozpoczyna jazdę po wykryciu przeszkody – np. ręki.

W klasie I i IV na zajęciach komputerowych uczniowie uczą się programować w języku Scratch. Tworzymy programy za pomocą bloczków  przypominających  puzzle. Programy można stworzyć w edytorze offline ale również w „chmurze”. Polecenia w Scratch są przetłumaczone na język polski.  Uczniowie natychmiast obserwują efekty swojej pracy.  W scratchu używamy dźwięków,  obrazów i rysunków.
Od trzech lat nasza szkoła bierze udział w projekcie „Mistrzowie kodowania”.

Na zajęciach łączymy programowanie i matematykę – programy do rysowania kwadratu i trójkąta równobocznego

Pierwszy krok to wykonanie zadania za pomocą rysunku pomocniczego. Wspólnie zastanawiamy się jakie kroki należy wykonać.

Uczniowie samodzielnie układają program

Sprawdzają jak udoskonalić program – zastosowanie pętli

Uczniowie tworzą własne programy.

 

Dzięki zajęciom osiągamy następujące efekty:

  • Zainteresowanie programowaniem dziewcząt
  • Poprawa współdziałania w grupie
  • Satysfakcja uczniów dzięki możliwości pokazania innym wyników pracy
  • Rozwinięcie poczucia sprawczości – uczniowie mogą sprawdzić działanie programu w praktyce
  • Rozwijanie kreatywności – Osiągnięcie zamierzonego rezultatu sprawia, że uczniowie zyskują wiarę we własne siły.  Nie poprzestają na tym co zrobili ale próbują podejmować kolejne wyzwania.  Chętniej eksperymentują, wymyślają nowe rozwiązania.
  • Wdrażanie własnych pomysłów – naukę programowania zaczynamy od prostych problemów.  Stopniowo zwiększając stopień trudności zadań.  Uczniowie sami próbują znaleźć rozwiązanie dzielą się nimi w grupach.  Czasem 5 grup – to pięć różnych pomysłów. Testując swój program na bieżąco, uczą się rozwiązywać problemy na  bieżąco.